Varför omega-3?

Forskningen om omega-3 fetter har resulterat i att man har etablerat att dessa essentiella fettsyror har stora fördelar för människor. Låter det för bra för att vara sant? Hur kan ett ”medel” ha så många olika effekter? Helt enkelt för att omega-3 egentligen bara är en form av fett som kroppen behöver – det är inget konstgjort mirakelmedel.  

Positiva effekter med stöd i forskning

Dessa positiva effekter har stöd i forskning från universitet och forskningscenter världen över. 

”Vanliga” vuxna människor

1. Stressreducering
omega-3 balanserar stressen i kroppen, vilket kan ge jämnare humör, minskad mental stress, och reducera humörsvängningar. 

2. Mer glädje
omega-3 bidrar till produktionen av serotonin i hjärnan vilket minskar nedstämdhet och bidrar till du känner dig piggare. 

3. Starkare immunförsvar
omega-3 stärker immunförsvaret och gör kroppen mer resistent mot sjukdomar.  

4. Bättre resultat för dig som tränar
omega-3 bidrar till ökad fettförbränning och bättre prestationsförmåga, vilket kan göra både styrke- och konditionsträning mer effektiv. 

Medelålders och äldre

1. Reducerad risk för hjärtproblem.
omega-3 påverkar blodfetter positivt och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. 

2. Stimulerar blodcirkulation.
omega-3 vidgar blodkärlen och gör att blodet flyter smidigare i kroppen, vilket leder till en sänkning av blodtrycket. Dessutom motverkar omega-3 risken för blodproppar. 

3. Tumörhämmande.
omega-3 har en cancerhämmande effekt som kan bidra till att sakta ner tumörtillväxt. 

4. Förebygger Alzheimers och demens.
Regelbundet intag av omega-3 kan leda till lägre risk för Alzheimer. 

5. Lindrar reumatiska besvär.
omega-3 är har inflammationshämmande effekter, och kan minska symtomen av ömhet, smärta och stelhet i leder. 

Speciella behov, som gravida eller människor med benskörhet

1. Gravida bör verkligen få i sig mycket omega-3. Framförallt fostrets hjärna påverkas positivt av moderns konsumtion av omega-3 under graviditeten. omega-3 är i allmänhet viktig för hjärnan under barnets utveckling efter födseln, men extra viktig under slutskedet av graviditeten när fostrets hjärna utvecklas. Låga nivåer av omega-3 under graviditeten har i vissa fall visat sig leda till ADHD för barnet, och ökad risk för depression för modern efter förlossningen. 

Du som har små barn borde också  se till att dina barn får i sig tillräckligt med omega-3. Våra hjärnor är uppbyggda på fett, och omega-3 har en avgörande roll för barns mentala utveckling.  

2. Du som riskerar benskörhet kan glädja dig åt att flera studier pekar på att tillskott av omega-3 antingen via mat eller via kapslar kan förebygga osteoperos (benskörhet) genom att förhindra att benstommen förlorar sitt kalkinnehåll. 

3. Astmatiker bör också överväga att äta omega-3 kapslar. Det finns nämligen stöd i forskning som tyder på att omega-3 förbättrar lungornas funktioner och dessutom reducerar behov av medicinering för astmatiker.